6 do's voor online succes!
6 do's voor online succes!
Wil jij een event organiseren? Twijfel niet! Medewerkers, klanten en relaties hunkeren naar ontmoetingen. Dit kan fysiek, maar het kan ook prima online. Let wel even op deze 6 aandachtspunten voor online evenementen.
Korte blokjes
Je kent ze waarschijnlijk wel. Webinars waar maar geen eind aan lijkt te komen. Of online meetings waar anderen doorpraten tot je in slaap sukkelt achter je bureau. Zo moet het dus niet. De concentratieboog tijdens online bijeenkomsten is veel korter dan tijdens live events. Denk daarom in blokjes van zo’n 5 tot 10 minuten. Daarna is het tijd voor afwisseling!
Afwisselende vormen
Bij een ‘gewoon’ evenement zie je vaak een programma met meerdere sprekers achter elkaar. Probeer bij een online evenement te variëren in vormen. Je kunt informatie ook overdragen door middel van een korte videoreportage, een quiz, online game of een opdracht waarbij deelnemers zelf aan de slag gaan. Stel je zelf dus steeds de vraag: is het echt nodig om deze boodschap door een spreker te laten brengen?
Maak het interactief
Nog belangrijker bij een online event: zorg voor tweerichtingsverkeer. Betrek kijkers bijvoorbeeld via de chat bij een paneldiscussie in de studio of laat ze via een live-verbinding zelf vragen stellen aan je sprekers. De studio’s van Next Venue beschikken standaard over software waarmee je dat moeiteloos regelt. Ook virtuele break-out rooms waarbij je gasten met elkaar in gesprek gaan, werken vaak heel leuk. Uit ervaring blijkt: hoe meer kijkers zelf kunnen doen, hoe hoger de waardering voor een online evenement.
More is more
Tijdens een gewoon event heb je vaak genoeg aan een dagvoorzitter, die het evenement aan elkaar praat en de interviews doet. Kijk voor je online evenement de kunst af bij de betere talkshows. Daar werken ze niet voor niets met tafelgasten die onverwachte vragen stellen of grappige anekdotes inbrengen. Ook een sidekick achter een desk werkt goed. Die kan bijvoorbeeld feitjes presenteren, een blik werpen op de socials of vooraf ingestuurde video’s van gasten aankondigen.
Denk aan het decor
Tot slot: zeker bij online events wil het oog ook wat. Ga dus voor een studio waarvan je mond écht open valt. Zo’n studio is bijvoorbeeld de Midden Nederland Studio, met waanzinnige schermen waarop je bijvoorbeeld alle gasten van jouw online event in beeld kunt brengen. Ook de Talkshow Studio is een aanrader. Net als de andere studio’s huur je ‘m tegen een all-in prijs. Geen zorgen meer dus om bijvoorbeeld techniek of regie!
Bekijk onze eventcases en laat je inspireren
Artikeloverzicht
Als organisator moet je met een beursconcept komen dat verwachtingen overtreft. Een bijzondere locatie helpt daarbij! Standhouders zijn van vandaag de dag veel gewend en beursbezoekers zijn zuinig op hun tijd. Deze drie uitstekend bereikbare beurslocaties in Midden-Nederland verdienen een plekje op jouw shortlist!
Lees meerEen event in de kas biedt je het beste van twee werelden. Je hebt er verbluffend licht en dat lekkere, ruimtelijke gevoel. Alsof je buiten bent! Maar dan met alle faciliteiten en comfort voor jouw gasten. Deze drie locaties zijn een aanrader als je een evenement in een kas wilt organiseren.
Lees meerBinnenkort een heidag? Deze drie locaties in de natuur zijn perfect. Ontdek ze nu!
Lees meer