6 do's voor online succes!

14 september 2020

6 do's voor online succes!

Wil jij een event organiseren? Twijfel niet! Medewerkers, klanten en relaties hunkeren naar ontmoetingen. Dit kan fysiek, maar het kan ook prima online. Let wel even op deze 6 aandachtspunten voor online evenementen.

Korte blokjes

Je kent ze waarschijnlijk wel. Webinars waar maar geen eind aan lijkt te komen. Of online meetings waar anderen doorpraten tot je in slaap sukkelt achter je bureau. Zo moet het dus niet. De concentratieboog tijdens online bijeenkomsten is veel korter dan tijdens live events. Denk daarom in blokjes van zo’n 5 tot 10 minuten. Daarna is het tijd voor afwisseling!

Afwisselende vormen

Bij een ‘gewoon’ evenement zie je vaak een programma met meerdere sprekers achter elkaar. Probeer bij een online evenement te variëren in vormen. Je kunt informatie ook overdragen door middel van een korte videoreportage, een quiz, online game of een opdracht waarbij deelnemers zelf aan de slag gaan. Stel je zelf dus steeds de vraag: is het echt nodig om deze boodschap door een spreker te laten brengen?

Maak het interactief

Nog belangrijker bij een online event: zorg voor tweerichtingsverkeer. Betrek kijkers bijvoorbeeld via de chat bij een paneldiscussie in de studio of laat ze via een live-verbinding zelf vragen stellen aan je sprekers. De studio’s van Next Venue beschikken standaard over software waarmee je dat moeiteloos regelt. Ook virtuele break-out rooms waarbij je gasten met elkaar in gesprek gaan, werken vaak heel leuk. Uit ervaring blijkt: hoe meer kijkers zelf kunnen doen, hoe hoger de waardering voor een online evenement.

More is more

Tijdens een gewoon event heb je vaak genoeg aan een dagvoorzitter, die het evenement aan elkaar praat en de interviews doet. Kijk voor je online evenement de kunst af bij de betere talkshows. Daar werken ze niet voor niets met tafelgasten die onverwachte vragen stellen of grappige anekdotes inbrengen. Ook een sidekick achter een desk werkt goed. Die kan bijvoorbeeld feitjes presenteren, een blik werpen op de socials of vooraf ingestuurde video’s van gasten aankondigen.

Denk aan het decor

Tot slot: zeker bij online events wil het oog ook wat. Ga dus voor een studio waarvan je mond écht open valt. Zo’n studio is bijvoorbeeld de Midden Nederland Studio, met waanzinnige schermen waarop je bijvoorbeeld alle gasten van jouw online event in beeld kunt brengen. Ook de Talkshow Studio is een aanrader. Net als de andere studio’s huur je ‘m tegen een all-in prijs. Geen zorgen meer dus om bijvoorbeeld techniek of regie!

Terug naar overzicht

Bekijk onze eventcases en laat je inspireren
Artikeloverzicht
Elevate Your Event: 12 experts over de eventwereld in 2040

Ontdek, leer en connect op 20 maart in de Midden Nederland Hallen.

Lees meer
XXL-uitbreiding voor Midden Nederland Hallen

Jacco van der Tak (burgemeester gemeente Barneveld) en Timo Kruft (eigenaar Midden Nederland Hallen) brengen een toost uit op het bereiken van het hoogste punt van de nieuwe theaterhal.

Lees meer
Het shopmanagers event van ONLY Stores

Iedere jaar organiseert ONLY Stores Holland een tweedaags-event voor alle 150 shopmanagers in Nederland. Dit keer in de Rijtuigenloods!

Lees meer

Deel dit artikel

Deel via Whatsapp Deel via mail Kopieer url De url is gekopieerd.